VBS Consult AS

Oppgradering av Ekofisk for 40 nye år i drift

Picture7-001Det var på Ekofisk det norske oljeeventyret startet da det ble oppdaget i 1969 og er et av de største feltene på norsk sokkel. Prøveproduksjonen startet i 1971. Samme dag som ConocoPhillips feiret 40 år jubileum for oppstarten av feltet, godkjente Stortinget planene for utbygging og drift på Ekofisk Sør og Eldfisk II. Det var den 9. juni 2011. Da satte ConocoPhillips i gang arbeidet med oppgraderingen av Ekofisk til nye 40 år i drift. Tre store utviklingsprosjekt ble satt i gang. En hotel- og feltsenter plattform til Ekofisk 2/4 L, brønnhode plattformen Ekofisk 2/4 Z og Eldfisk II prosjektet.

Ekofisk Sør CoPElfisk120322_087
Ekofisk 2/4 L, en bolig- og feltsenterplattform. Denne erstattet boligplattformene Ekofisk 2/4 H og Ekofisk 2/4 Q, i tillegg til en innleid boligrigg. Plattformen ble installert i august 2013 og den har broforbindelse med Ekofisk-senteret til brønnhodeplattformen Ekofisk 2/4 M. Den har 552 senger i enkeltlugarer og er dermed Nordsjøens største hotellplattform. Den er også senter for telekommunikasjon og koordinering av luft- og sjøtransport. I tillegg er plattformen også den viktigste helikopterlandingsplassen på hele Ekofisk-området.
Ekofisk 2/4 Z er en brønnhodeplattform med 35 produksjonsbrønner og en sjøbunnsinstallasjon for åtte vanninnsprøytingsbrønner. Plattformen ble installert sommeren 2013 og satt i drift i oktober 2013. Den har broforbindelse til Ekofisk-senteret.

Eldfisk II
Eldfisk-feltet startet produksjonen i 1979 og ConocoPhillips er operatør med en eierandel på 35,11 prosent. Feltet inneholder også en del gass. Det består av fire plattformer hvorav tre av disse er koblet sammen med gangbroer. Eldfisk II prosjektet vil bidra til å forlenge feltets levetid med 40 nye år i produksjon. Den integrerte plattformen Eldfisk 2/7 S kommer i drift i 2014/2015 og inneholder boligkvarter med 154 sengeplasser i enkeltlugarer, en prosess fabrikk og et brønnhode anlegg.

Subsea
Det skal også bygges en ny subsea installasjon for vann injeksjon, Ekofisk 2/4 VB, og omfattende modifikasjoner på eksisterende plattformer og infrastruktur. Nye rørledninger og boring av flere nye brønner på Ekofisk og Eldfisk til bidra til fortsatt høy verdiskapning på feltet. Arbeidet involverer også legging av permanente seismiske kabler.

Den totale kostnaden på disse prosjektene ble i 2011 estimert til 83 milliarder norske kroner. De to største byggeprosjektene ble utført på Stord og i Egersund. 83% av kontraktsverdien gikk til norske selskaper. Det ble også gitt kontrakter til utenlandske firma og deler av konstruksjon og prefabrikasjon foregikk i Finland, Polen, Spania og Singapore. VBS Consult signerte rammeavtale med ConocoPhillips i juli 2011 for levering av HMS personell for prosjektet.

Fornebu
Prosjektledelsen for Eldfisk 2/7 S ble etablert hos Aker Solutions på Fornebu. I midten av august 2011 startet en av våre konsulenter som Company Representative innen Safety på Fornebu i byggeprosjektet av Eldfisk 2/4 S, den nye wellhead, prosess og bolig plattformen på Eldfisk-feltet. Oppgavene der var å følge opp HMS i Commissioning organisasjonen som skulle teste ut den ferdig bygde plattformen. Dette innebar at gruppen fikk kunnskap om og lærte å etterleve de prosedyrer og regler som arbeidet krevde. I tillegg hadde han systemansvar for uttesting av redningsutstyr på plattformen: Livbåt, rømningsstrømpe og flåte, brannmannscontainer m.m. Vår mann hadde også rollen som Arbeidstillatelseskoordinator for commissioning gruppen i Polen og på Stord.

VBS går i sjøen
CoPElfisk120322_121Vårt første offshore mannskap ble etablert og sendt ut på Eldfisk i november 2011. Teamet vårt bestod av tre sikkerhetsrådgivere med noe forskjellig bakgrunn. To HMS-ingeniører med bakgrunn fra industri og bygge bransjen i tillegg til flere års HMS erfaring fra prosessanlegg onshore. Tredjemann hadde over 20 års offshore erfaring innen stillas, kran og rigging i tillegg til HMS. Disse tre utgjorde et flott team som utfylte hverandre godt.

På installasjonene har det blitt foretatt modifikasjoner for oppgradering og forbedring av eksisterende fasiliteter og system for fortsatt drift. Nye rørledninger på havbunnen er også en del av dette prosjektet.
Eldfisk 2/7 S ble løftet på plass av Saipem 7000 i mai 2014. Hook-up’en vil vare ut året og kanskje enda lenger. Den nye plattformen har bro over til Eldfisk 2/7 E på Eldfisk-senteret. Topsiden vil være i produksjon i 2015.

Turku, Finland
Lugarene til boligmodulen på Eldfisk 2/7 S ble bygget på STX skipsverftet i Turku. Vår HMS rådgiver startet på dette prosjektet i februar 2012. Det var helt nødvendig med stort fokus på HMS for å samsvare med NORSOK-standarden. HMS aktivitetene gikk meget bra selv med en arbeidsstyrke på 750 personer som arbeider på verftet samtidig. Arbeidet på modulen ble avsluttet i Finland i april 2013 og ble så sendt videre til Stord for ferdigstillelse der.

PolenDSC_0540
Vår mann i Polen måtte først ta noen uker på Fornebu i begynnelsen av 2012 for en innføring i prosjektet og systemene. Deretter fortsatte han sitt arbeid på ikke mindre enn 3 ulike verft i Polen: Energomontaz-Pólnoc Gdynia (EPG), Vistal Gdynia og Mostotal Pomorse i Gdansk. Arbeidet i Polen omfattet bygging av to broer med en lengde på henholdsvis 50 og 115 meter, brostøttemodul, flammetårn på 115 meter stål seksjoner til bruk i prosess- og brønnhode området på Eldfisk 2/7 S. Noe av arbeidet som skulle tas i Finland ble overflyttet til Polen. De monterte broene, sammen med bro støtten og flammetårnet, ble ferdigstilt her og sendt direkte ut i sjøen. De andre modulene ble sendt til Stord for ferdigstillelse. Arbeidet i Polen ble avsluttet på vårparten i 2013.

Egersund
Byggingen av Ekofisk 2/4 Z ble gjort på Aker sitt verft i Egersund. Der var det 400 polske arbeidere i sving. På grunn av dette hadde vi en polsktalende sikkerhetsrådgiver der under byggeprosjektet av den nye boreplattformen som også blir kalt Ekofisk Zulu. Plattformen ble sendt ut i Nordsjøen på vårparten i 2013 og satt i drift i oktober 2013.

Forus
Onshore-organisasjonen for Ekofisk 2/4 L satt på Forus. Vår HMS rådgiver hadde tilsyn med offshore mannskap, følge opp igangkjøring av organisasjonen og hadde ansvar for testing av redningsutstyr på rigg.

Stord
Eldfisk-001Eldfisk 2/7 S er en integrert plattform med brønnhode-, prosess- og boligkvarter med 154 enkeltlugarer. Kværner fikk kontrakten for byggingen og ferdigstillelsen av plattformen ble utført på verftet på Stord. HMS rådgiveren som hadde vært på prosjektet i Polen, følgte modulene til Stord og fortsatte sitt arbeid der. Det gjorde også han som satt i organisisasjonen på Fornebu. I tillegg fikk vi leid inn en HMS rådgiver hos Kværner i denne perioden. Våre tre HMS rådgivere hadde travle dager på verftet. Sommeren 2013 var det 2000 mann i arbeid på Stord for å gjøre topsiden klar. De forskjellige modulene ble koblet sammen og videre testing av systemer, dokumentasjon og klargjøring ble utført fram mot våren 2014. Den 16. mai 2014 ble Eldfisk 2/7 S slept fra Stord og ut på havet. Ferden gikk 300 km ut til Eldfisk-feltet på Ekofisk-området.

Store løfteoperasjonerPicture2-001
Vi fikk en utfordring med å finne en HMS rådgiver som skulle jobbe intenst halve året og ha fri resten. På grunn av værforholdene i Nordsjøen skulle løfteoperasjonene foretas om sommeren. Altså trengte prosjektet en som kunne gå i 14/14 rotasjon på sommerhalvåret. Dette måtte være en med god kjennskap til løfteoperasjoner og som hadde solid bakgrunn innen HMS. Den perfekte kandidaten ble lokalisert og ikke lenge etter var han i gang. Da ble han først sendt til Aker Verdal på et kortere oppdrag før han startet opp sin intense sommer på verdens nest største løftefartøy, Saipem 7000. Oppdraget i 2012 var tunge løfteoperasjoner både på norsk og engelsk sektor i Nordsjøen.

Under sommerkampanjen 2013 hadde Saipem 7000 mye å gjøre på Eldfisk. En milepæl ble nådd da den 96-meter høye og 13.000 tonn tunge jacketen (understellet) for Eldfisk 2/7 S plattformen ble løftet på plass i mai 2013. I august samme år ble den 11.500 tonn tunge boligplattformen Ekofisk 2/4 L løftet på plass etter en lang reise fra SMOE-verftet i Singapore. Den integrerte Eldfisk 2/7 S ble ferdigstilt på Stord og seilt ut på havet den 16. mai 2014. Noen dager senere ble den heist på plass på Eldfisk. På bildet ser vi Saipem 7000 på vei inn med en av modulene til plattformen.

CessationCessation
Ekofisk I Cessation prosjektet innebar stenging og fjerning av totalt 9 plattformer. Dette er hittil det største offshore avslutningsprosjektet i Nordsjøen. Vår HMS rådgiver hadde oppgaver både offshore og onshore. På land var arbeidet fordelt mellom to lokasjoner, Tananger og Vats. Den første sommerkampanjen offshore startet i juni i 2012 og foregikk ombord på løftefartøyet Balder som eies av Heerema i Leiden, Nederland. Da prosjektet var på Edda innebar fjerning av stålkonstruksjoner for så å bringe seksjonene til Vats for opphugging og resirkulering. På Delta ble det utført undervannsarbeid bl.a. Sea bed survey og kuttet noen bracinger og et par legger. På ALBA fikk de gjort forberedelser til neste års kampanje og kuttet og tatt ombord 17 conductors på 90 meter hver. Disse ble delt i 3 og tatt ombord. Kampanjen i 2013 bestod i å koble fra, løfte, og transportere flere store seksjoner fra nedstengte installasjoner på Ekofiskfeltet. Modulene og seksjonene ble fraksjonert og hugget opp gjennom høsten, vinteren og våren ved et anlegg på land, mens det samtidig pågår opprydding på havbunnen der installasjonene stod.

HMS fokus

Hovedfokuset for våre folk har vært sikker arbeidsutførelse, og på den måten eliminere skader på personer, utstyr og miljø. Alle våre HMS- rådgivere og ledere jobber mot å nå kundens mål gjennom opplæring og veiledning oppmuntre HMS gruppen og alle involverte i prosjektet til å nå tilfredsstillende HMS-resultater. VBS Consult er utrolig stolt over våre fantastiske konsulenter som er så gode ambassadører for både selskapet og HMS-faget og som har bidratt til denne historiske opprustningen for fortsettelsen av det norske oljeeventyret.

For flere bilder se: http://vbs-consult.no/bilder-fra-ekofiskeldfisk-oppgraderingen/

Kilder: ConocoPhillips, Stavanger Aftenblad, Offshore.no og ansatte i VBS Consult.