VBS Consult AS

Nå hagler det inn med forespørsler om den nye superkrana

National Oilwell Varco opplever et rush av interesse for sin nye kran for fibertau. Boa-kontrakten går som planlagt.

For to uker siden ble det kjent at BOA IMR AS kansellerer kontrakten på et multifunksjonsfartøy ved Noryards. Det skulle bli verdens første med den revolusjonerende Trident-krana til NOV.

Noryards har imidlertid ikke avbestilt Trident-krana.

Verftet bestrider kanselleringen, som er gjort av joint venture-selskapet BOA IMR. Der møter verftet sin egen eier, Mykola Yevgeniyovych Kuzmenko og hans selskap Calexco, på andre siden av bordet, sammen med BOA Offshore.

Rush av forespørsler

Mens ingeniørene jobber med detaljprosjektering av BOA-krana, er salgsingeniørene opptatt av mange nye henvendelser fra drillskip- og skipsdesignere, rederier og operatører som ser den store fordelen med en fibertaukran.

– Etter omtalen i Teknisk Ukeblad i september er det blitt en rekke nye og konkrete henvendelser og forespørsler. Vi jobber med flere FEED-er (front-end-engineering-design, red. anm.), sier Andersen.

Avklares neste uke

Konsernsjef Ivar Hanson i Noryards skrev i en SMS til TU rett før helgen at han regner med en avklaring om kontrakten denne uka.

Mye tyder på at det er en finansiell og økonomisk strid mellom BOA og Calexco. Noryards har ikke avbestilt utstyr de allerede har i bestilling, men varslet ansatte om mulige permitteringer.

NOV i Kristiansand forholder seg til kontrakten med Noryards og jobber for fullt med engineering av Trident-krana med 150 tonns løftekapasitet.

krane

 

Kort tid

– Her er det «business as usual». Vi forholder oss til kontrakten og de tidsfrister som er nedfelt. De er stramme, så om vi skal vi rekke dem, må vi stå på, sier Senior Sales manager Arild Andersen til TU.

Etter planen er levering i april 2017.

Det var under Nor-Shipping i juni National Oilwell Varco for første gang presenterte sin nye, patenterte kran. Trident er designet fra første dag med tanke på fibertau.

Den åpenbare fordelen med fibertau er at det er nøytralt i vann. Med stålwire, vil vekta av wiren spise opp løftekapasiteten. Jo dypere, desto lavere vekt på nyttelast.

En stålwirekran med 150 tonn kapasitet, kan for eksempel maksimalt sette ned 60-70 tonn last på 3.000 meters dyp.

En 100 tonns fibertaukran kan imidlertid sette ut 100 tonn last, en 400-tonns kran tar 400 tonns last. Og lasten kan settes ned på 10.000 til 12.000 fot, dvs. 3000 – 3660 meter, som er maksimaldyp for de aller fleste kjente oljefelt.

– Det åpner nye muligheter for mange operatører. Vi har forespørsler om ultradyp og utvinning av mineraler på havbunnen, sier Andersen.

Skisser og testing

Fibertau stiller helt andre krav til utforming og oppbygging enn en stålwire-kran. Senior manager Yngve Borø i NOV fikk ideen for fire år siden.

I tett samarbeid med fibertauprodusenter og testing av komponenter, ble resultatet krana Trident. Borø og NOV har sikret seg patent på fibertaukrana.

– Jeg startet med blanke ark. Jeg laget noen vage skisser og fikk NOV-ledelsen med på å fortsette i det sporet. Vi testet og prøvde ulike løsninger. Fibertau spoler ikke så bra, det kan bli for varmt ved bøying og kan ikke ligge i mer enn to lag. Løsningen ble vertikal spoling inne i krana, i pidestallen. Der kan vi også kontrollere temperaturen, sa Borø til TU i september.

Fordeler

Avhengig av kranas løfteevne, vil en Trident-kran være mellom 5-8 meter i diameter rundt selve «krankongen» og 8-12 meter høy.

Fibertauet kan bare spoles i to lag. Det er likevel god plass til å spole fibertauet inni pidestallen. Det sparer veldig mye vekt og plass. Fibertauet må oppbevares i rundt 20 grader eller kaldere og pidestallen er derfor luftkondisjonert.

Krana er elektrisk drevet med permanentmagnetmotor og regenerer kraft ved bremsing. En elektrisk drevet kran bruker 30 prosent mindre energi enn en hydraulisk drevet kran.

 

Publisert på tu.no 12.10.2015